Adho Mukha Svanasana

Adho Mukha SvanasanaFysieke uitwerking

De hond is goed voor de bovenrug en maakt de rug als geheel recht. De achterkant van de benen wordt in deze houding ook verlengd, vanaf de hamstrings tot aan de achillespezen.

Verdere voordelen van deze houding zijn:

  • Kalmerende werking op het brein en dus stressverlagend
  • Geeft het lichaam nieuwe energie
  • Maakt armen en benen sterker
  • Verbetert de spijsvertering
  • Geeft verlichting bij hoge bloeddruk en astma.

Stap voor stap

  1. Kom zitten op handen en knieën; knieën recht onder de heupen en de handen onder of iets voor de schouders, met vingers gespreid.
  2. Krul je tenen onder je en strek op een uitademing de knieën en lift tegelijkertijd je billen omhoog de lucht in.
  3. Begin met knieën licht gebogen en je hielen nog iets van de grond,  zodat je eerst je rug recht kunt maken. Dit doe je door je staartbeen naar achteren te duwen, richting het plafond, (het gevoel van een holle rug maken).
  4. Als je rug recht is, kun je je benen langzaam strekken en vervolgens ook je hielen richting de grond brengen.
  5. Als laatste kun je je borst verder richting je benen duwen.
  6. Blijf ongeveer een minuut in deze houding staan voordat je je knieën weer naar de grond laat zakken.
  7. Rust uit in de kindhouding (balasana).