Bhujangasana

Uitwerking van de houding

De cobra verlengt je ruggengraat, schouders en buikspieren. Maakt je bovenrug soepeler en zorgt voor een sterke rug en dus een mooie houding. Deze houding geeft je buikorganen een massage en opent je hart en longen. Een goede houding voor als je last hebt van astma klachten. Traditionele teksten geven verder aan dat de cobra de lichaamswarmte vergroot en daarmee ziekte overwint.

Stap voor stap

– Ga languit op je buik liggen met je voorhoofd op de grond. Je handen plaats je onder je schouder met ja ellebogen dicht bij je lichaam. De grote tenen en de hielen zijn dicht bij elkaar. Verleng je lichaam door je van je kruin tot je tenen zo lang mogelijk te maken.
– Op een inademing kom je eerst op eigen kracht zo ver mogelijk omhoog. Vervolgens maak je de beweging af door je armen te strekken. Zorg ervoor dat je je schouders laag houdt en houd ook spanning op je buikspieren zodat je niet in je onderrug hangt.
– Voel hoe de borst zich helemaal opent en de rug zich strekt. Adem gedurende 15 tot 30 seconden rustig door.
– Laat de borst op een uitademing langzaam naar de grond zakken en plaats het voorhoofd op de grond.

Alternatief: als je snel last krijgt van je rug in deze houding, kom dan niet te ver omhoog: houd je armen gebogen of leg je onderarmen plat op de grond.