Matsyasana

Deze houding is niet moeilijk om uit te voeren en kan na wat oefening makkelijk bereikt worden. De vis is een mooie op zichzelf staande houding. Hij sluit daarnaast ook heel goed aan op de schouderstand.

Fysieke uitwerking

De rug wordt door deze houding volledig gestrekt en er komt heel veel ruimte in je borst. Dit zorgt ervoor dat de ademhaling vollediger wordt. Doordat je nek wordt gestrekt wordt je schildklier (die onder andere verantwoordelijk is voor je stofwisseling) gestimuleerd. Ook worden je bekkengewrichten elastischer gemaakt met deze houding. Verder wordt de bloedsomloop in je gezicht beter, wat zorgt voor een gezonde blos.

Energetische uitwerking

Deze houding draagt bij aan een goede concentratie, het uitgangspunt voor meditatie. Het is de perfecte tegenhanger van de schouderstand, en deze doe je idealiter de helft van de duur van de schouderstand.

Stap voor stap

– Begin vanuit rugligging en plaats je handen naast elkaar onder je dijen, met de handpalmen op de grond.
– Druk de ellebogen stevig tegen de mat. Adem in, til je borst op en verruim je borstkas.
– Je rug trekt hol, je kruin raakt de grond, maar het gewicht rust voornamelijk op de armen. Adem hoog in de borst.
– Til, vóór je uit de houding komt, eerst je hoofd op en laat je dan langzaam zakken.