Paschimottasana

paschimottanasa

 

 Paschimottasana (paschima = west, uttana = strekking, asana = houding)

Volgens de Hatha Yoga Pradipika is dit een van de beste asana’s die er zijn. Waarom? Kortgezegd: omdat de houding je stralend gezond maakt, hij je verder richting verlichting brengt en omdat de houding je helpt om gewicht te verliezen!

Voordelen van deze houding

  • Kalmeert en werkt stressverlagend
  • Rekt de ruggengraat, schouders en hamstrings
  • Stimuleert interne organen zoals lever en nieren
  • Verbetert de spijsvertering
  • Voor vrouwen: vermindert menstruatiepijn en overgangsklachten
  • Vermindert hoofdpijn en vermoeidheid

Stap voor stap

  1. Kom rechtop zitten met je benen voor je uitgestrekt en je tenen omhoog wijzend. Om je rug zo recht mogelijk te maken kun je je billen als het ware wat naar achteren onder je vandaan halen 🙂
  2. Breng beide armen om een inademing zijwaards omhoog
  3. Strek je zelf nog wat verder op omhoog en buig dan – vanuit je heupen, niet vanuit je bovenrug – voorover op een uitademing
  4. Plaats je armen daar op je benen waar je erbij kunt. Misschien lukt het wel om je voeten te omarmen.
  5. Verleng je onderrug op je inademing: strek je staartbeen weg van je bekken. Op je uitademing laat je je – zoveel mogelijk ontspannen – verder in de houding zakken, waarbij de benen steeds gestrekt blijven.
  6. Blijf minimaal 6 ademhalingen in de houding zitten, langer kan altijd.
  7. Strek je armen voor je uit en kom op een inademing met een rechte rug terug omhoog, armen in de lucht.