Purvottanasana

purvottanasana

 

Dit is de perfecte tegenhanger van Paschimottasana, strekking van het westen!

Voordelen van de houding

  • Maakt je hoofd leeg
  • Rekt de hele voorzijde van je lichaam
  • Zorgt voor sterke polsen, armen en benen
  • Werkt goed tegen vermoeidheid
  • De strekking van je ruggengraat verbetert de werking van het parasympatisch zenuwstelsel: ontspanning, rust en herstel!
  • Meer ruimte en ontspanning in je borst
  • Verbetert je bloedsomloop
  • Verbeterde balans en spiercoördinatie

Stap voor stap

  1. Zit rechtop met je benen voor je uitgestrekt
  2. Plaats je handen  ongeveer 20 cm naar achteren met je vingers wijzend richting je voeten. NB vinden je polsen deze buiging niet prettig, dan kun je vingers ook naar achteren laten wijzen of  de houding op je vuisten doen.
  3. Strek je tenen richting de grond en duw je bekken omhoog en je handen stevig in de grond
  4. Lift je heupen op je inademing en probeer je voeten zo plat mogelijk op de grond te krijgen.
  5. Laat je hoofd naar achteren hangen
  6. Adem normaal door in deze houding en blijf in ieder geval 10 seconden in de houding staan
  7. Laat dan je heupen richting de grond zakken en maak indien nodig je polsen los