Salamba Sirsasana

Fysieke uitwerking

Als je regelmatig de hoofdstand doet, stroomt gezond zuiver bloed naar je hersenen. Hierdoor neemt je denkkracht toe en worden gedachten helderder. Heb je een energiedipje (in je werk), dan werkt de hoofdstand als een natuurlijke oppepper, koffie niet nodig!

Energetische uitwerking

Over het algemeen staan we met beide benen op de grond. De hoofdstand kan dan ook spannend zijn om te doen en ondersteboven lijkt je lichaam anders aan te voelen. Vaak is de grootste angst die om te vallen. Stap voor stap met deze houding oefenen maakt dat iedereen deze houding uiteindelijk kan doen. En als het eenmaal lukt geeft dat je zelfvertrouwen een enorme boost. Meer zelfvertrouwen en minder angst, dat is het resultaat van sirsasana!

Stap voor stap

  1. Zittend op je knieën zet je je ellebogen op schouderbreedte op de grond en je vouwt je handen in elkaar (de juiste afstand bereik je door eerst je ellebogen met je handen vast te pakken en op die afstand de vingers in elkaar te vlechten)
  2. Plaats de kruin van je hoofd in het kommetje van je handen op de grond en druk je ellebogen stevig in de grond
  3. Kom staan op je voeten en –terwijl je je ellebogen goed in de grond blijft drukken – loop je met je voeten  zo ver mogelijk richting je hoofd
  4. Buig je ene been met je hiel richting je billen. Zet dan licht af met je andere voet om beide benen op te kunnen trekken met hielen naar je billen. Strek niet meteen je benen uit in de lucht, want dat maakt je minder stabiel dan wanneer je compact bent (hoge bomen vangen veel wind)
  5. Wanneer je je evenwicht goed kunt bewaren in deze houding kun je langzaam je benen uitstrekken.
  6. Blijf een tijdje in deze houding (op termijn kun je de tijd laten oplopen naar meerdere minuten) en kom dan rustig weer terug uit de houding.
  7. Blijf even laag zitten met je hoofd om te voorkomen dat je duizelig wordt.

Oefen het liefst zonder muur zodat je op je eigen lichaam leert vertrouwen. Wil je toch steun van een muur, ga dan in een hoek staan, zodat je met je voeten tegen beide muren kunt steunen. Tegen 1 muur staan zorgt ervoor dat je al snel in je rug gaat hangen omdat je benen voorbij je hoofd komen. Het evenwicht vinden is dan een stuk moeilijker.
Omvallen is minder eng dan we denken. Als je je rug bol maakt, je knieën buigt en je vingers losvlecht, dan wordt het gewoon een koprol. Het kan juist goed zijn om dit opzettelijk een keer te doen, zodat de angst daarvoor verdwijnt.